Herci a umělci – to jsou a vždycky byli kolaborantnští sráči…opravdu?

V poslední době se množí různá vide, kde jsou nahraní herci, kterak “kolabo
rovali se systémem” – at už při antichartě, v 68mém, za protektorátu. A lidi je dost paušalizují, říkají jací jsou ti herci sráči atp. Přijde mi to dost pokrytecké. Musím tedy vynechat to, jak momentálně úplně zbytečně “kolaborují” se slunkama, což je asi primárně dáno jejih vlastní sluníčkovostí, protože jsou vytrženi z reality. Mají svůj umělecký svět a vůbec nechápou některé aspekty reality. To ty dnešní ovšem vůbec neomlouvá. I když ani dnes si nejsem tou dobrovolností tak úplně jistej. On ten nátlak v uměleckým světě může být dost drsnej. A pokud si myslíte, že je to dneska přece blbost, tak si vzpomeňte, co potkalo Dejdara, když vyjádřil podporu Zemanovi. Neomarxisti ho chtěli vyřadit ze seriálu atd…. Takže i dnes opatrně s tou kritikou… I dnes to může být od některých pochopitelná poza.
ALE – to kruci neznamená, že budeme skrze toto urážet VŠECHNY UMĚLCE! A už vůbec to neznamená, že se můžeme jakkoliv navážet do těch, kteří sice částečně kolaborovali s některým z minulých režimů, ale neškodili!

Než s nějakou kritikou začnem, chtělo by to napočítat do deseti a uvědomit si pár věcí.
1) Velice snadno se to kritizuje komukoliv, kdo žádný z režimů nezažil. Ovšem jeho právo na tuto kritiku je minimálně pochybné, protože zatím neprokázal, že by on sám jednal jinak.
2) I ten, kdo režim zažil, ale žádný velký nátlak na sobě nepociťoval nemá tak úplně právo nadávat těm, na kterých ten nátlak byl. Ale k tomu nátlaku se ještě dostanu dále.
3) Logicky – ten co něco podobného zažil a někdo z aparátčíků za ním přišel a on odmítl – tak ten je frajer a má plný nárok tyhle lidi kritizovat. Otázka je, zda se k té kritice uchýlí, protože sám jistě ví, jak těžké je to rozhodování.
4) Pokud to čtete někdo starší,  představte si, jak vám někdo nadává do “sráčů” “režimních kolaborantů” “zrádců” atd. prostě za to, že jste tehdy chodili do prvomájových průvodů, posílali děcka do jiskřiček a pionýrů, účastnili se akcí Z atd. atd.  vždyť jste mnohé z toho vy “sráči” mohli odmítnout – ale neodmítli přitom odmítnout tohle by znamenalo mnohem menší problémy, než pro umělce odmítnout např. antichartu. Takže jste SRÁČI A ZRÁDCI!… Máte pocit, že ten kdo Vám tohle řekne by zasloužil jednu mezi světla? Já si to myslím taky. Žádnou kritiku si nezasloužíte, je pochopitelné, že to byla kravina dělat si takhle problémy, protože “všichni přece věděli…”
5) – je potřeba si uvědomit, že umělci jsou veřejně exponovanými osobami, takže každej režim má zvýšenou snahu je tlačit aby říkali, zpívali a chovali se tak, jak se to tomu danému režimu hodí. A vůbec se neostýchá na umělce v tomhle ohledu docela drsnš tlačit. Máte možnost hrát, bavit lidi, jen nesmíte říkat různé věci – no tak to holt neřeknete. Říkat je chtělo už kurevskou odvahu a před těma, co to v rámci undergroundu dělali smekám vlemi hlubokou poklonu – upřímně sám nevím, zda bych na to měl koule. Takže, než někdo vydá nějaký rychlý rozsudek, at si představí, zda by chtěl přijít o práci kterou má rád a je dobře placená jen proto, že něco řekne, nebo něco neřekne. A pak nechť soudí, ale opatrně, protože si to pořád jen MYSLÍ.. nestojí mu za dveřma agenti režimu a netlačího do ničeho.
Závěrem chci dodat, že mluvím jen a pouze o těch umělcích, kteří kolaborovali pouze tím, že veřejně prohlašovali něco, čemu třeba sami nevěřili. Můj text už se netýká těch, kteří navíc aktivně bonzovali, či jinak škodili – to jsou skutečně zmrdi zkurvení.
Tak děkuji za pozornost a zas někdy příště!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient