Tankujeme kvalitní naftu?

Kvalita nafty je důležitá pro fungování palivového systému našeho automobilu. Jak ale kvalitu paliva zjistíme? Kde je nejlepší tankovat a odráží se cena nafty i na její kvalitě? Můžeme se spolehnout na její kvalitu i v zimě?

Co je ČSN EN 590

Norma ČSN EN 590 určuje předepsanou kvalitu motorové nafty, stanovuje technické požadavky a metody zkoušení prodávaných a dodávaných motorových naft. Platí pro motorové nafty, které se používají v motorových vozidlech se vznětovými motory určených pro provoz.

V příloze normy najdeme informace k odběru vzorků, informaci o barvení a značkování, požadavky na označování výdejních stojanů a požadavky závislé na klimatických podmínkách.

Pokud si chceme být jistí kvalitou nafty, tak si můžeme nechat změřit vzorek motorové nafty ve specializovaných servisech, které mají k dispozici monitor kvality nafty FQM-20.

Kontroly ČOI

Kvalita nafty se dle kontrol ČOI zlepšila. Ze statistiky ČOI vyplývá, že podíl nekvalitních pohonných hmot v Česku loni klesl. Jaké jsou konkrétní pokutované čerpací stanice v loňském roce, které neprošly kontrolou ČOI, naleznete na těchto webových stránkách: http://www.kverulant.org/kauza/seznam-spatnych-pumparu-od-coi

Kde tankovat

Hlavní rozdíl mezi tzv. “značkovou” naftou a naftou “běžnou” je v tom, že do nich prodejce přidal aditiva, jinak je to nafta stejná.

Co je podstatné:

– nakupovat u čerpacích stanic, kde je cvrkot, protože tam palivo nemá moc šancí se “pokazit” (dobré vodítko: Sleduj, kde tankují nákladní auta a kamiony)

– nenakupovat u neověřených pump nebo tzv. šmelinářů, kteří naftu ředí, nebo nevhodně skladují

– aditiva si můžeme koupit a přimíchat sami

– dobré je projít si zprávy ČOI, ve kterých můžeme najít seznam čerpacích stanic, u kterých se vyskytly chyby

– všechna nafta se zaváží z několika málo rafinerií v ČR či okolních států, je to dáno geografickou polohou

Důležitá je prevence

Pravidelným přidáváním aditiv do nafty prodloužíme životnost motoru našeho automobilu. Aditiva do nafty v letní a zimní verzi zvyšují cetanové číslo, díky kterému se zlepšuje spalování nafty a dochází ke snížení spotřeby. Palivové čerpadlo je chráněno díky protikorozní funkci aditiva před poškozením. Aditivum též udržuje čistotu vstřikovacích trysek, čímž přispívá k dlouhodobé údržbě a prodloužení životnosti motoru a palivového systému. Aditiva chrání motor vozidel před negativními účinky biosložky, která je obsažena v každém palivu.

Při samotném tankování kvalitu nafty nepoznáme, ale pokud nebudeme tankovat bezhlavě u jakékoliv čerpací stanice a budeme pravidelně přidávat aditivum, můžeme mít jistotu, že jsme udělali maximum pro životnost našeho motoru.

A nyní už jen popřeji spoustu šťastně najetých kilometrů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *