Rezidenční parkování Brno. Trocha chaosu se přece snese.

V Brně má být zavedeno rezidenční parkování a jsou i tací, jenž by jej zavedli plošně všude. Mnoho lidí jej zcela odmítá. Systém rezidenčního parkování totiž může být dobrý sluha, ale také špatný pán. Nástroj organizace dopravy může pomoci i uškodit.

Návrh na vytvoření nového informačního systému

S rezidenčním parkování jde ruku v ruce i celá řada dalších opatření. Jde o návrh na vytvoření nového informačního systému s názvem:

  • Systém organizace a bezpečnosti dopravy s předpokládanými náklady 90 mil. korun
  • návrh na způsob ukládání dat z nových parkovacích automatů s předpokládanými náklady 2,5 až 5,3 mil. korun ročně
  • 1 000 nových parkovacích automatů za 170 mil. korun – tedy jeden za 170 000 korun

Oba návrhy byly staženy z jednání, jsou znovu předkládány do komisí a budou znovu předloženy do rady města Brna. Masivní investice související s novým systémem rezidenčního parkování má díru jako hrom. Náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan zatím konkrétní návrh řešení rezidenčního parkování jaksi nepředstavil.

Plýtvání veřejnými prostředky

Pokud máte stejný pocit, že pořadí nám zde trošku pokulhává, je nás více. Vytvoření nového informačního systému pro parkování za 90 mil. korun bez zjevného řešení systému rezidenčního parkování, kdy nikdo neví, jak bude vlastně vypadat, je postavený na hlavu. Miliony opět tečou proudem a projekt není očividně nijak řízen. Náměstek Matěj Hollan (Žít Brno) by měl přijmout odpovědnost a veřejnosti představit návrh systému rezidenčního parkování se všemi podrobnostmi.

Město Brno i městská společnost Brněnské komunikace v současné době provozuje celou řadu informačních systémů. Celá řada funkcí nového informačního systému by mohla být propojena a vylepšena s využitím již pořízených, zaplacených, fungujících a odzkoušených informačních systémů. Určitě by to město nevyšlo ani tak draho. Místo toho dojde opět k plýtvání veřejnými prostředky.

Systém modrých zón

Pokud tedy nemáte v místě, kde chcete zaparkovat, trvalé bydliště, stát tam nesmíte. Systém takzvaných modrých zón, umožňuje parkování pouze rezidentům. Nemůžete tedy nechat své auto před svým pracovištěm, prodejnou či před domem rodičů. Květnem začínáme v městské části Brno-střed. Vedení města ale obyvatele ujišťuje, že nedojde k obdobného chaosu, jako v Praze.

V každé městské části budou jiná pravidla

Nyní se projednává Brno-střed, Královo Pole a Nový Lískovec. Na řešení každé ulice bude jiná odpověď. V Novém Lískovci počítají s tím, že přes den bude pro všechny parkování zdarma a všichni rezidenti budou mít vyhrazená místa jen přes noc. Jak to ale bude vypadat v praxi? Každý přece skončí v práci v jinou hodinu. Nebudou se zde také vydávat karty ani nálepky. Jak to ale bude fungovat nikdo neví. Hodně bytů je zde prý pronajímáno krátkodobě například studentům. Spolek Brno autem plánuje, že mezi 6. a 7. hodinou ranní bude možné zaparkovat skoro všude zdarma. Chodíte do práce na 9 hod? Uvidíte v praxi.

Systém má předběžně fungovat v návaznosti na registrační značku vozidla a administrace má být pro uživatele přístupná přes internet. Zde bude možnost záměny registrační značky vozidla dle potřeby, jak se píše na webových stránkách. Čí potřeby a podle čeho se bude rozhodovat není známo. Zapojit se má z 29 celkem 11 městských částí: Brno-střed, Brno-sever, Královo Pole, Bohunice, Starý Lískovec, Nový Lískovec, Jundrov, Židenice, Žabovřesky, Komín i Ořešín.

Nové 4 parkoviště Park and Ride

Nový systém odstavování aut úzce souvisí i s dalším projektem Park and Ride systém – Zaparkuj a jeď. Parkoviště budou na okrajích města:

  • v ulici Veveří naproti Sono Centra
  • poblíž třídy Generála Píky pod Lesnou
  • v Jemelkově ulici ve Starém Lískovci
  • v Obřanech u sídla městské akciové společnosti Teplárny Brno
  • další již funguje u Ústředního hřbitova (je placené)

Stání u Ústředního hřbitova je první 2 hodiny zdarma. Za 12 hodin zaplatíte 20 korun. Kapacita je 177 míst. Volná místa si můžete zjistit na webu Brněnských komunikací. Zde se ale automaticky předpokládá, že každý má v kapse smartphone a připojení na internet. Chceš žít v Brně? Tak občane všude plať. Pomalu ale jistě jsme nuceni platit za vše a vždy. Řidiči nesplňující podmínky pro ponechání auta v rezidenční zóně na těchto parkovištích své auto mohou odstavit a pokračovat dál městskou hromadnou dopravou. Systém má ulehčit centru od automobilové dopravy.

Zvažovala se i rezidenční karta

  • rezidenční karta dle požadavku starostů města Brna 300 Kč/rok na 1. vlastněné auto
  • nárok na rezidenční kartu má mít každý vlastník vozidla, vždy na jedno auto
  • v jedné domácnosti může být více rezidenčních karet, tzn. vždy jedno auto psané na otce, druhé auto je psané na matku, další je psané na syna
  • podmínkou je trvalé bydliště
  • takto lze získat do rodiny několik rezidenčních karet za základní sazbu
  • zvýšenou sazbu zaplatí majitel, který má na sebe psané dvě a více vozidel a v tomto případě bude rezidenční karta na další auta výrazně dražší – až o tisíce Kč/rok
  • nárok na rezidenční kartu v základní sazbě má mít i řidič služebního vozidla, které mu zaměstnavatel odsouhlasí pro soukromé použití
  • nárok na rezidenční kartu nemají mít podnájemníci, tedy občané bez trvalého bydliště, kteří za pobyt v rezidenční zóně zaplatí parkovací poplatek
  • zavedení rezidenčního parkování předchází zcela zásadní změna dopravního značení v území, kde má být zavedeno a kde to nepůjde v souladu s platnou legislativou, budou parkovací místa zrušena

Pokud se nebudou rezidenční karty vydávat, poplatky zůstávají. Jak to budou řešit ti, co cestují za prací a mají jiné trvalé bydliště, nebo jak se to dotkne těch, co vlastní více aut, neboť podle této diktatury se vám další vůz prodraží, se dozvíme až z fungování tohoto velmi zvláštního systému. Kolik nás ta celá legrace včetně informačních systémů bude stát, se možná ani nedozvíme. A kolik třeba zaplatí živnostník za místo před svým krámkem si třeba odvodíme ze statistik zrušených živností za letošní rok.

Zdroj: Rezidenční parkování a chaotické (ne)řízení brněnské dopravy

Zdroj: Brno chystá rezidenční parkování. Nebude to chaos jako v Praze, slibuje

Zdroj: Zpráva z prezentace projektu Rezidenční parkování

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *