Vědci v roli Bohů odstranili špatný gen. Dědičné nemoci zažehnány.

Věda jde stále kupředu a výsledek je vždy nejistý. Poprvé v historii například vědci pomocí metody nazvané chemická chirurgie odstranili z lidského embrya dědičnou nemoc. Vědecký tým z Univerzity Suna Yat-Sena nejdříve úspěšně určil a následně oddělil gen zodpovědný za některé vážné krevní poruchy. Výzkum je ještě v plenkách, ale jde o velký krok k objevení metody, která do budoucna odstraní dědičné nemoci jako je třeba cystická fibróza. Průkopníkem metody je profesor David Liu z Univerzity v Harwardu.

DNA

DNA tvoří čtyři báze:

• adenin A
  • guanin G
  • cytosin C
  • thymin T

Tyto čtyři základny jsou kódem používaným živými buňkami v podobě instrukcí k produkci bílkovin. Vědci nalezli chybu a přeměnili guanin G na adenin A a zbavili embryo zděděné nemoci. Doposud byla technika účinná u více než 23 % lidských embryí.

Výzkum a praxe

Studie byla provedena na uměle vytvořených embryích z kožních buněk pacienta s dědičnou chorobou. Žádný z výzkumných objektů nebyl pak použit k produkci dětí. Studie vyvolala řadu etických otázek o správnosti genetického výzkumu a jeho nynější i budoucí použití na budoucích lidech. Britští vědci mají výsledky za průlomové. Darren Griffin, profesor genetiky z Univerzity v Kentu připouští, že genetická úprava vyvolává řadu etických nejasností. O tom, zda je etické vytvářet uměle embrya a takto s nimi zacházet opět můžeme vést sáhodlouhé debaty, stejně jako o tom, zda máme právo zasahovat do naší DNA.

Jak je to v praxi

O tom, že jsou často výsledky studií oznamovány zkreslené, často se zamlčují některé či všechny důležité informace není pochyb. Jak je tomu v tomto případě se každý může jen domnívat. Z historie víme, že každý ohromný objev dokáže lidstvo i otřesně zneužít. A je také známo, že za peníze lze opravdu vše.

Geneticky modifikované děti

Internetem se šíří zpráva, že jsou na světě již první geneticky modifikované děti. Britský Daily Mail přinesl zprávu, že se díky vědcům ve Spojených státech již narodilo 30 dětí, které jsou geneticky modifikované. Odezvou je vlna protestů a tvrdé diskuze o etice. Všichni víme, jak to dopadne. Stejně se to schválí a stejně to někdo udělá. Děti mají údajně geny od 3. rodičů, 2. žen a 1. muže a narodily se díky experimentům prováděným v Institutu pro reprodukční medicínu a vědu v St. Barnabase. Do vajíček žen s potížemi otěhotnět vložili vědci před oplodněním navíc jiné geny od dárkyň a děti pak zdědily geny od 3. rodičů.

Zda je to blábol nebo pravda, zda se to provádí zde nebo jinde, v jakém měřítku a s jakými výsledky, se můžeme opět jen domnívat. Záleží jen na tom, čemu se rozhodnete uvěřit a co si o tom rozhodnete myslet. Někdy je možná lepší nevědět. Čím dál častěji chápu slova mých babiček a tet, které si občas s úlevou oddychly, že už jim před sebou moc času nezbývá. Když odcházely, byly připravené a cítily to jako úlevu. Ano, někdy je toho víc, než dokážeme unést a pojmout.

Zdroj: Už žádné dědičné nemoci? Vědcům se podařilo odstranit “špatný” gen