Víte, jak se nám mění generace doslova před očima? Zkuste se podívat na zajímavá čísla vyplývající z průzkumů nových generací X, Y a Z na New Media Inspiration i na charakteristiku odborníků.

Generace X

Ke generaci X narozených 1965-1982, někdy se udává až 1985, paří ti, co si ještě hráli v tzv. reálném světě. U televize a dalších médií stráví přibližně 3 až 3,5 hodiny denně. Na TV sledují klasické kanály. Posloucháním rádia tráví přibližně 4 hodiny denně. Generaci X zajímají hlavně auta, ekonomika, podnikání, cestování, sport a počítačové hry. Tisk čte asi 28 % z nich.

Podle odborníků se zajímá o ekonomiku, politiku i podnikání. Preferuje stabilní zaměstnání a patří ještě k loajálním zaměstnancům. Ovlivnila je doba komunismu a rozpad masové popkultury. Pak přišlo zvýšení sebevědomí a touhu dosáhnout výjimečnosti. Současnou generaci X lze vidět ve vedení politických stran s touhou něco změnit. Charakteristické jsou celoživotní výrazové postoje a hodnoty.

Generace Y

Generace Y narozených 1983-1999, někdy se udává 1979 až 1989 apod., si už ve volném čase hrála spíše na počítači. U televize a dalších médií stráví přibližně 2 hodiny denně. Posloucháním rádia tráví přibližně 3,5 hodiny denně. Mají své oblíbené kanály. Generaci Y zajímají hlavně počítačové hry, auta, hudba, informace, komunikace a výjimečnost. Tisk čte asi 25 % z nich.

Podle odborníků se při cestování rádi setkávají s lidmi a získávají informace. Chtějí motivující a smysluplnou práci, klidně změní zaměstnání i místo oblasti. Motivují je peníze, kariérní a osobní rozvoj, chtějí být součástí týmu a být šéfem vedeni, nikoliv řízeni. Vyznačují se svobodným a otevřeným myšlením, jsou flexibilní a životní hodnoty navzájem sdílí. Ovládají moderní komunikace, neumí žít bez internetu a mobilního telefonu. Preferují volnost, flexibilitu, možnost pracovat odkudkoli, cestovat po světě, neomezovat se a mít čas na sebe. Trochu překvapivě a rozporuplně se začínají vracet k tradičním hodnotám, jako je manželství a založení rodiny.

Generace Z

Generace Z narozená od roku 2000, někdy se sem řadí i internetová generace narozená již po roce 1989, se na počítači dívají už spíše na videa nebo občas hrají hry. U televize a dalších médií stráví přibližně 1,5 hodiny denně. Posloucháním rádia tráví přibližně 2,5 hodiny denně. Mají své oblíbené kanály. Generaci Z zajímá hlavně hudba, magazíny pro mládež, sport, informace, komunikace a výjimečnost. Tisk čte asi 10 % z nich.

Podle odborníků rádi poslouchají hudbu, rádi sdílí své postoje s přáteli a věří zejména v sebe. Naplno využívají virtuální svět, jsou soustředění a sebevědomí. Víra v sebe sama je podpořena internetem, multikulturalismem, ztrátou tradičních jistot a rozpadem určitých hodnot, které držely pohromadě předchozí generace. Individualismus hraničí s touhou až posedlostí po získání vlastních zkušeností. Dospívají příliš rychle a předchozí generace jim prostě nestačí. Žijí hlavně přítomností. Jsou svobodní, nezávislí a doslova někdy trpí velkou individualitou. Netouží po budování dlouhodobé kariéry a klidně mění místa působnosti i zaměstnavatele. Práce má být zábavou a cílevědomě si pevně razí svou cestu.

Bod zlomu a generace Alfa

Zásadním bodem změny je to, zda si tito lidé pořídili nebo nepořídili děti. Dnes už to totiž u těchto generací vůbec není pravidlem. Zda se vrátí se generace Z nebo nově nastupující generace označovaná Alfa narozená od roku 2010 k původně uznávaných hodnotám není jisté. Ve všech hodnoceních ale chybí zmínka o tom, kdo bude orat pole, stavět domy a silnice. Jak se říká, bílé límečky nás neuživí. Internet je skvělá věc, jenže klasické řemeslo se nějak neřeší.

Vložit komentář

Komentáře

ZANECHTE ODPOVĚĎ