Účinnost ochrany opalovacích přípravků s vysokým ochranným filtrem před slunečními paprsky můžete posílit určitým druhem potravin. Které to jsou?

Ochrana kůže před spálením a předčasným stárnutím může být posílena antioxidanty v potravinách. Patří sem karotenoidy, jako je lykopen, lutein a beta karoten, které dodávají ovoci a zelenině jejich oranžový či červený pigment. Zabírají i polyfenoly, jako je Egcg – Epigalokatechin galát obsažený v zeleném čaji, resveratrol v červených hroznech a kyselina ellagová v různých bobulích. To vše vám dopřeje přirozenou ochranu pokožky před vnějšími vlivy a slunečním zářením včetně UV záření.

Jak to působí

Karotenoidy a polyfenoly v kůži absorbují sluneční záření různých vlnových délek. Společně s antioxidanty, jako je vitamin C a E či omega-3 mastné kyseliny chrání buňky před volnými radikály, které vznikají při UV záření a pokožka stárne. Volné radikály poškozují proteiny včetně kolagenu a elastinu, vznikají vrásky a pigmentové skvrny, pleť ochabuje a ztrácí pružnost. Poškozují lipidy v buněčných membránách a vysušují pleť. Mohou poškodit DNA, způsobit mutace a zvýšit riziko vzniku rakoviny kůže. Antioxidanty mají protizánětlivé účinky a chrání před spálením pokožky.

Pozor na potravinové doplňky

Užívání antioxidantů ve formě potravinových doplňků ve vyšších dávkách může škodit. Oxidace je vyvážený a velmi jemný proces. Existují i studie, které dokládají vyšší výskyt melanomu u žen, které dlouhodobě užívaly právě tyto doplňky stravy. Riziko rakoviny kůže se za 5 let po jejich vysazení snížilo. Je třeba to s nimi nepřehánět, dodržovat dávkování a občas dělat přestávky.

Co zařadit do stravy

Rajčata jsou zdrojem antioxidačního pigmentu lykopenu. Kombinujte je s olivovým olejem. Vsaďte i na grepy a meloun. Sladké brambory a špenát jsou bohaté na karotenoid beta karoten, prospěšný proti zarudnutí kůže a UV záření. Špenát obsahuje i lutein, který ochrání kůži. Karoten je i v mangu, meruňkách, melounech, mrkvi a kapustě. Polyfenoly chránící před sluncem obsahuje bobulovité ovoce, hrozny a granátové jablko. To spolu s malinami a jahodami obsahuje i kyselinu ellagovou. Červené hrozny jsou bohaté na resveratrol.

Citrusy, jako pomeranče, grepy a kiwi jsou plné vitaminu C, chrání před volnými radikály, snižují výskyt vrásek a brání dehydrataci pleti. Tento vitamín obsahuje i brokolice společně se sloučeninou sulforafanu, chránícím pokožku před spálením. Ryby jako losos, sardinky a sleď s omega-3 mastnými kyselinami podporují regeneraci pokožky po spálení a brání rozvoji rakoviny kůže. Mají protizánětlivé účinky, udržují pokožku vláčnou a jsou zdrojem antioxidantu v podobě vitaminu E. Dobré je i lněné semínko a vlašské ořechy. Zelený čaj obsahuje polyfenoly katechiny a ochrání pokožku před poškozením slunečnímu paprsky a rakovinou kůže. Snížit riziko melanomu umí i káva.

Vložit komentář

Komentáře

ZANECHTE ODPOVĚĎ