Podle průzkumů odjíždíme na dovolenou stále později, třeba v říjnu nebo až v zimě. Pokud se ještě nyní chytáte odjet do míst, kde jsou vysoké teploty, vyrovnejte se se zátěží horka pro náš organismus. Vedro nás vyčerpává a hrozí nám dehydratace. Zkuste se ochladit i pomocí potravin a nápojů. Pak se vám bude lépe vracet zpět do chladného počasí.

Lidské tělo si za běžných okolností udržuje teplotu od 35,8 až do 37,3 °C. Na teplotě těla závisí všechny biochemické pochody, a proto je vybaveno termoregulací. Ta má schopnost udržovat díky ochranným mechanismům optimální tělesnou teplotu. Jenže v horku to tak lehké není. Na pokožce máme ¼ milionu receptorů pro chlad a 30 000 receptorů pro teplo. Jakmile dojde k narušení tepelné pohody, vyšlou senzory signál do mezimozku a tělo se začne nepřiměřené teplotě bránit.

Co se děje v těle

Při přehřátí se periferní cévy rozšíří, zrychlí se dech a více se potíme, což vede k ochlazení organismu. I když se tomu bráníme všemi možnými prostředky, pocení je velmi prospěšné a dokáže nás zbavit až 80 % tepla. Přehřátí se pak projevuje celkovým vyčerpáním, velkými bolestmi hlavy, nechutenstvím, závratěmi a může končit šokem i ztrátou vědomí. Vysoké teploty škodí zejména lidem s chronickým onemocněním, onemocněním štítné žlázy, kardiakům, seniorům, těhotným ženám a dětem. Trpí i lidé s nadváhou a obezitou, protože jim ztěžuje odvod tepla tuková tkáň.

Pitný režim

Zmrzlina a ledové nápoje oslabují trávení, stahují tělo a to zadržuje tekutiny. Dojde k rychlému překrvení tkání jícnu a falešnému domnění, že jsme dost hydratovaní. Teplota nápojů má mít 16 až 18 °C. Vhodná je čistá voda bez bublin s citrónem, mátou či okurkou, různé čaje, čerstvé zeleninové a ovocné šťávy ředěné vodou i minerální vody. Výborná je kokosová voda, která osvěží, revitalizuje, dodá vitamíny, minerály a elektrolyty, které nás hydratují a dodávají nám energii.

Odlehčený jídelníček

Základem jídelníčku má být syrová zelenina a ovoce s vysokým obsahem vody, jako je meloun, okurky, saláty a listová zelenina, zelené papriky, rajčata, ředkvičky, ananas, grapefruit, jahody, maliny i borůvky. Také bílé jogurty, acidofilní mléko, kefír a sýry, hlavně ovčí, kozí, feta neb pecorino. Tělo ochladí a mají nižší obsah těžko stravitelné laktózy, než kravské mléko. Vyhněte se omáčkám a tučným pokrmům. Zvolte libové maso z králíka, krůty, křepelky a ryb, přidejte tofu, sóju, rýži, těstoviny, kuskus, bulgur, hummus z cizrny, červenou čočku i mořské řasy.

Vložit komentář

Komentáře

ZANECHTE ODPOVĚĎ