Proč si dát pozor na keto diety

Proteinové diety opravdu fungují. Pokud pak celoživotně změníte stravovací návyky a nezačněte se po jejich ukončení cpát jako před dietou, můžete se vyhnout i častému jo-jo efektu. Proč tedy odborníci oblíbené keto diety tolik zatracují? Podívejme se na to.

Keto diety jsou celosvětově velmi oblíbené a doporučují se jako efektivní způsob hubnutí. Odborníci na výživu ale bijí na poplach a příliš nesouzní s propagací těchto diet v pozitivním duchu. I když vsadíte na kvalitní suroviny a vyhnete se různým instantním pokrmům v prášku, se zdravým jídelníčkem to podle specialistů na výživu nemá nich moc společného.

Keto dieta a striktní pravidla

Keto je zkratka pro ketózu, což je metabolický stav, kdy játra začnou z uloženého tuku produkovat ketony, které tělu dodávají energii. To se stane ve chvíli, kdy přestaneme konzumovat sacharidy, což jsou organické sloučeniny obsahující jednoduché cukry, škroby a vlákninu. Jakmile strava neobsahuje dostatek sacharidů, játra se domnívají, že hladovíme a přejdou na získání energie v podobě ketózy. Jakmile začnou jídelníček z více jak 20 % kalorií tvořit bílkoviny, tělo je začne používat jako pohonnou hmotu místo tuku z našich tukových zásob.

Jak je to s ketózou

Játra jsou podle odborníků nucena produkovat ketony v okamžiku velmi drastického omezení konzumace sacharidů. Většina proteinových diet omezuje denní příjem sacharidů na 20 až 50 g. Pro srovnání, střední jablko nebo menší banán obsahuje asi 27 g sacharidů. Nesmíme zapomínat ani na mnoho skrytých cukrů ve stravě. Ke ketóze navíc dochází až za několik dnů až týdnů, než tělo začne spalovat tuk. Do té doby strádá v nedostatku sacharidů a vysává z nás energii.

salám
salám

Únava podobná chřipce

V tomto období jsme velmi unavení a malátní a mnohdy se tento stav dá přirovnat ke chřipce. Z úst se nám line kovový, acetonový zápach a podobně je to při močení. Přichází zácpa a další žaludeční potíže z nedostatku konzumace vlákniny z ovoce a zeleniny. Pak se společně s ketózou konečně začne navracet energie, lepší soustředění a menší pocit hladu. Vše trvá tak dlouho, dokud jsme v ketóze. Jakmile s ní skončíme, nebo dietu porušíme, vrátí se nám všechny neduhy.

Odborníci varují

Lidé trpící cukrovkou si musí dát pozor na ketoacidózu. Tělo ukládá mnoho kyselin neboli ketonů, tedy vedlejší produkt při spalování tuků a krev je kyselejší. Mohou se poškodit játra, mozek i ledviny.

Více než proteiny zabírají tuky

Diety s nízkým obsahem sacharidů také ve velké míře spoléhá na tuky, aby tělo dostatečně zasytily. Nejméně 70 % keto stravy pokrývá tuk. Ten je třeba získat ze zdravých nenasycených tuků, které obsahuje třeba avokádo, tofu, mandle, ořechy, semínka nebo olivový olej. Vyhýbat se musíme živočišným tukům obsaženým v sádle a másle, tukům v palmovém a kokosovém oleji nebo v plnotučných mléčných výrobcích. Podle odborníků nelze spoléhat na to, že dosáhneme ketózy díky konzumaci libového masa.

avokádo
avokádo

Opravdu je ketóza z proteinů?

Podle odborníků nelze spoléhat na to, že dosáhneme stavu ketózy pomocí libového masa a dalších druhů proteinů. Při keto dietách bychom měli podle nich jíst spíše tučnější maso, třeba kuřecí stehna s kůží, takzvaný  eye steak, mleté maso, vepřovou plec nebo tučné ryby, jako je třeba losos. Dodržovat keto dietu v takové míře, aby tělo bylo skutečně ve stavu ketózy a přitom konzumovat jen zdravé potraviny tedy není vůbec snadné. Každý to určitě bez dozoru odborníků nezvládne.

Dietní plány a jejich úskalí

Keto dietní plány se právě proto, abychom udržovali potřebnou skladbu jídelníčku, skládají z různých instantních pokrmů a koktejlů v prášku, které ketózu navodí. Je si třeba ale uvědomit, že se stále jedná o průmyslově zpracované potraviny, jenž v sobě skrývají mnoho nejrůznějších přísad, které se zdravým stravováním nemají moc společného. Mnohem vhodnější je proto striktně dodržovat jídelníček. Jenže v prvních dnech je to pro běžné lidi doslova nad lidské síly.

Další zdravotní rizika

Nové studie, pocházející od Národní lipidové asociace pro výživu a životní styl v USA, která v roce 2019 přezkoumala veškeré dostupné informace, prokazují, že nízko sacharidová strava nefunguje o nic lépe, než jiné diety na hubnutí. V některých případech dokonce vedla i ke zvýšení hladiny cholesterolu. I když má cholesterol v těle důležitou roli, v nadměrném množství nám škodí. Další studie dokonce prokazují souvislost mezi nízko sacharidovými dietami a nižším věkem dožití, a to až o 4 roky. Keto diety tedy mohou fungovat pro rychlé zhubnutí, ale ne pro dlouhodobější efekt.

Méně svalové hmoty a snížený metabolismus

Neblahým důsledkem keto diety může být i úbytek svalové hmoty kvůli vyšší konzumaci tuku na úkor bílkovin. Pak ztrácíme svalovou hmotu. Jenže svaly spalují více kalorií než tuk. Takže se nám při keto dietě zpomaluje metabolismus.

Jaký je závěr

Závěr je tedy naprosto stejný, jako u mnoha jiných diet. Pokud chcete zdravě zhubnout a váhu si i pak následně udržet, ani keto dieta vám jako většina jiných diet prostě nepomůže. Mnohem efektivnější je tedy změna stravovacích návyků, kterou budete dodržovat už po celý život.