„Jsme pro koronu“, „S tímhle virem se planeta zahojí“ a „Ten vir je velmi fér: zahubí staří, a mladí zvládnou infekci skoro bez problémů“. To jsou jen tři z několika cituprázdných citátu z kolosálně kontroverzního videa německého internetového pořadu Bohemian Browser Ballett (BBB) produkováno firmou Funk, jež patří státním televizím ARD a ZDF. Poněvadž mají tyto stanice program myšlený pro starší generace, společně založily youtubový kanál Funk, který je svěžejší a produkuje převážně bavící pořady pro mladší diváky. K tomu patří i youtuberská Late Night show „WWW – World Wide Wohnzimmer“, hudební pořad „Bongo Boulevard“ a investigativní zpravodajství „Walulis“.

Ale od začátku: O co vlastně jde? Bylo to myšleno vážně, nebo se jedná jen o přehnanou satiru? A kdo nebo co vlastně je Bohemian Browser Ballett?

BBB – kdo to je?

BBB je satirická online-show, která produkuje hlavně sketče, krátké scénky, hry a parodie. V čele pořadu stojí německý satirik, herec a autor Christian Branders, spíše známý pod svým pseudonymem Schlecky Silberstein. Nahrané scénky a sketče mají vždy satirický podtón, poukazují tedy na pravdivou věc, kterou ale typicky humorně přehání. Zatím se ale nepostarali o takový mezinárodní mediální poplach, jako právě teď.

Problematika případu

Začátek zajímavého případu odstartovalo video, jež se nahrálo na BBB Youtube kanál dne 11. března. Tam hlásí Silberstein, že nový korona virus je pro naší planetu vynikající lék. Postará se totiž o „vyhubení“ starých spoluobčanů, které nejen že stejně překáží, ale které také za posledních 60 let naší planetu pěkně zničili.

Na víc se zmiňuje i o vyhubení lidí se zdravotními potížemi, jako jsou například oběhové a srdeční problémy. S tím mají největší problém Američané. Pro Silbersteina jasná karma, byť Amerika se postarala odjakživa o největší ničení přírody, ovzduší a oceánů. Proto se planeta teď mstí, říká Silberstein. „A ono by to nám mladým hodně pomohlo“, pokračuje Silberstein: „stejně je na planetě až moc lidí, takhle se populace trochu vyčistí, nebude problém se zdroji pro další generace, s hladem, s válkami – krátce, život na zemi se zlepší a příroda se uklidní“.

Netrvalo dlouho, a video se rozšířilo přes celý svět. Kousky z videa byly citovány nejen v Německu, ale i v Česku, Francií a dokonce se pomocí svých troufalých tvrzení dostal do Ameriky. Skoro všude byl celkový kontext, ba dokonce smysl pořadu, vynechán nebo zfalšován, a němečtí autoři, producenti a především šéfové stanice ARD, byli konfrontováni šíleně švihlým shitstormem a neuvěřitelně nenadálou nenávistí.

Při tom by mělo být každému jakž takž rozumně myslícímu člověku od začátku jasné, že se samozřejmě nejedná o vážně myšlené zpravodajství, ale pouze o satirický příspěvek. Video je samo o sobě přehnané, ani moderátor ani spolu herec (podotýkám: zhruba 65 letý, polonahý a trochu silnější muž) se neberou vážně, a pokud by se lidé jen o trochu malinko zajímali více o samotné video namísto toho, aby hned po první falešné zprávě a rozlobenému postu na Facebook vyhrabali ze sklepa vidle a fakule a vyžadovali zlynčování zlých zlých zločinců, neexistovaly by možná takové problémy.

Proč satira zvítězila?

I když by se dal samotný obsah videa chápat jako neetický a silně nevhodný, přesto znovu vyhrála satira nad zbytkem světa. Ale proč?

Na jednu stranu není obsah zcela nepravdivý. Ještě loni byl hlavním problémem politiky klimatické oteplování a až moc velká lidská populace. Teď je hlavním problémem koronavirus, který populaci mírně decimuje. Ale na jednou je politice důležité zachránit každý jednotlivý život. Video tedy doopravdy není zrovna etické a pro moderní civilizaci vhodně vyjádřené, pro pravidla přírody a přírodního výběru je ale aktuální panické chování politiky a celého světa současně velmi proti nemilosrdné natuře.

Na druhou stranu se díky kreativně kontroverznímu kousku proslavil do té doby malý, ne moc známý a relativně regionální kanál všude po světě. Obvykle mají jejich videa 15.000 až 50.000 zhlédnutí, toto video dosáhlo ale až na 330.000 zhlédnutí. Kromě toho se o nich aktivně mluví a naplňují články v celosvětových časopisech či žurnálech. Jak se lidově říká: I špatná reklama, je dobrá reklama.

Na třetí stranu se znovu ukázala slabina internetové komunity. Satira, nebo dokonce lehce sarkasticky myšlené detaily dokáží dokonale rozdělit diváky do dvou skupin – ti, kteří to chápou a dokáží se krásně pobavit, a ti, kteří nemají (nebo nechtějí mít) cit na satiru a chtějí se nad nejmenšími nesmysly nehorázně naštvat. A přesně to je pro satiru nejvýživnější potrava.

Ať se tedy už díváme z pohledu satirického, realistického nebo jakéhokoliv jiného, měli by se měli všichni, co jsou schopni se nad satirou naštvat, naučit čtyři důležité lekce.

1) Vždy se na takové věci dívejte s nadhledem. Ne vše je tak hrozné, jak se na začátku zdá.

2) Ne, Němci nejsou na stejné úrovni jako roku 1940, nechtějí záměrně zabít seniory.

3) Satira je velmi mocná. Dokáže s šibalským úsměvem poukázat na pravdu takovým způsobem, že se nad některými věcmi doopravdy zamyslíme. A to i pak, když se jedná o tématiku, nad kterou jsme takhle nikdy přemýšlet nechtěli.

4) Neštvete se tolik. Život je o hodně lepší, když nebereme vše tak vážně.

Vložit komentář

Komentáře

ZANECHTE ODPOVĚĎ