Brněnský průvodce opravdu nenudí

Kdyby se svět netočil tak, jak se točí, upřímně bych se u průvodce bavila.

Tak si tak přemýšlím, kam až sahá svoboda slova a zda ještě vůbec víme, co se hodí a co se nehodí. Brněnský průvodce byl asi tvořen někým, kdo má možná smysl pro humor, ale neví, v jaké situaci se onen humor hodí použít. Něco jiného totiž je, když si dáte s přáteli sklenku vína a ,,špičkujete“, dobíráte si sebe navzájem, nebo ve stylu břitkého humoru do sebe šijete na FB, a když vydáváte průvodce za peníze občanů.

Z toho plyne poučení: Vtipkovat můžete, ale za svoje. Upozorněte zejména cizince s jinou mentalitou, že je to vtip.

Jak má vypadat průvodce

Brněnský průvodce má být plný skvostných historických památek, muzeí a národních tradic. Pozvánkou do nejlepších divadel i restaurací, informovat o české kultuře přesně tak, aby zůstala zachována, než zcela zapadne ve víru multikulturnosti…

A je mi úplně jasné, že nyní dělám reklamu nepovedenému nevkusnému dílku, který uráží mnoho lidí a dělá z nich cosi podřadného, nehodného úcty.

Jana Janulíková, šéfka brněnského TICu za kontroverzním průvodcem „To je Brno“, stojí. Průvodce vydalo Turistické informační centrum města Brna (TIC), které záměrně zvolilo agresivní marketingovou strategii s ironií a nadsázkou.

,,Ano a stojím si za ním. Za problémové považuji pouze tři strany na konci, které nejsou úplně politicky korektní a dobře vyvážené. Jinak se jedná o velmi dobré čtení.“

„S vedením Brna jsme došli ke kompromisu, že na konec dáme záložku, z níž bude jasné, že jde o autorské texty, a že se vedení města neztotožňuje s názory, které jsou v nich uvedeny. Přiznávám, že z publikace není zcela zřejmé, že je neoficiální. Určitě si to vyjasníme také s prodejci v TIC, aby to lidem jasně vysvětlili.“

„Trošku jsme zašli za hranu, abychom přitáhli mediální pozornost. Vydali jsme ještě hodně dalších propagačních publikací, ale kvůli žádné se nestrhla tak velká lavina zájmu. Dostali jsme od města za úkol vyvolat mezinárodní publicitu, což se daří.“

„Chtěli jsme přitáhnout pozornost, to se podařilo,“ říká.

Ano, to se opravdu podařilo. Jen nás to totálně degraduje. Možná se celý průvodce měl jmenovat jinak a zejména budoucí multikultuře se mělo patřičně vysvětlit, že opravdu nejsme hodni zatracení. V důsledku to totiž opět vyznívá, že pohrdáme sami sebou, a v celkovém kontextu světového dění a soustředěného vyhlazování Evropanů, nejsme jakékoliv úcty hodni.

Jízlivosti bylo dosti

Rozruch vyvolala zejména poslední část publikace, kde autor, sociolog Stanislav Biler, popsal okolní obce urážlivým způsobem. Starostové se zase ohradili proti podobným výrokům v oficiální prezentaci, která byla zaplacena z rozpočtu Brna.

O čem to celé je? Tak například Blansko je místem, kde na lidi dýchne nicota, deprese a prázdnota. Kuřim je specifická variace pracovního tábora… V Rousínově lidé utápějí své hypotéky, studium svých dění a celou budoucnost… Krása venkova je tedy ta tam. Tak nějak mi to vyznívá, jako pohrdání, neboť jde právě o průvodce, ze kterého není vůbec zřejmé, že je neoficiální.

,,Tohle je publikace mířící na zcela jinou cílovou skupinu. Ta nechce vidět normální památky, ale touží poznat autentické Brno a jeho okolí. Pokud chce někdo vidět vilu Tugendhat, najde ji ve všech oficiálních průvodcích.“

Ehm, autentické Brno…, autentická Kuřim, jako verze pracovního tábora? Pokud by se svět v poslední době netočil, jak se točí, je to opravdu úsměvná záležitost. V celkovém pohledu na to, kam ten svět spěje, to vnímám spíše jako další hřebíček do rakve.

,,Právě na zahraniční turisty cílíme. Pochopitelně se publikace může dostat i do rukou „gentlemana“, který ji neocení. Ale v takovém případě pochopí, co má v rukou, a nakonec se podívá do jiné publikace.“

Tak teď nevím… Gentleman asi nemůže mít podle Jany Janulíkové smysl pro humor… Možná je lepší být neurvalec a možná se to víc nosí. Mnoho cizinců český humor nechápe, setkala jsem se s tím mnohokrát. Tak se jen modlím, aby to nebyl právě tento případ a nevzali to příliš vážně.

P. S. Brno má nové infocentrum. Podařilo se ho ale dokonale ukrýt před turisty. Vezměte to tedy jako ,,bojovku“. „Kešky a únikovky“ jsou v kurzu. Jde asi o novou turistickou atrakci. Kdo hledá, ten najde.

 

Zdroj: Je to správná cesta, hájí neurvalého průvodce Brnem šéfka infocentra

Zdroj: Z průvodce Brnem je bestseller, zastupitelé se od výroků v něm distancují

Zdroj: Dohra kolem průvodce: ředitelku turistického informačního centra potrestají

Zdroj: Chystají dotisk kontroverzního průvodce. Uražené obce dostanou jednu stranu

Zdroj: Brno má nové infocentrum. Podařilo se ho ale dokonale ukrýt a turisté bezcílně bloumají městem

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient