Obezita, fast food a nedostatek spánku

Víte, že pokud máte nedostatek spánku, máte zároveň i neodolatelnou chuť na nezdravá jídla s nulovou nutriční hodnotou a velkým počtem kalorií? Je to nejbližší cesta k obezitě.

Máte rádi vědecké studie, nebo je pokládáte za přitažené za vlasy? Například vědci z Arizony zjistili, že nedostatek spánku způsobuje přejídat se nezdravými, tučnými a nekvalitními jídly. Spánková deprivace mozku způsobuje odlišnou reakci na pocity hladu a nasycení. Nutí nás, abychom se cpali pozdě večer a v noci velmi nezdravými pokrmy. Je to jejich vysvětlení, proč jsou lidé, kteří spí méně než sedm hodin, velmi často dost obézní.

Spánková deprivace

Laboratorní výzkumy profesora Michaela Grandnera z University of Arizona tedy dokazují, že spánek pomáhá regulovat náš metabolismus. Organismus s nedostatkem spánku má v krvi mnohem vyšší hladinu stresového hormonu kortizolu, který nás pak nutí ve velkém množství pojídat energeticky bohaté pokrmy. Kortizol pak urychluje proces ukládání energie do našich tukových zásob. A to vede k přibývání kilogramů a k obezitě.

Jak na zdravý spánek

Možná trpíte nedostatkem spánku proto, že nemůžete spát. Rádi byste spali mnohem déle a lépe, ale každý večer se převalujete v posteli a nemůžete usnout. V noci se pak často budíte a po čtvrté hodině ranní už nezaberete. Tak to pak třeba zkuste do svého denního programu zařadit mnohem více pohybu. Jakýkoliv pohyb je vysoce efektivní.

Jaký pohyb zařadit

Stačí denně 20 minut běhu, abyste fyzicky unavili své tělo po celodenní práci na počítači, pročistili si hlavu a zahnali stres, abyste si přivodili možnost zdravého spánku. Při každém sportu se uvolňuje do těla oxytocin a způsobuje, že se lépe cítíme na těle i na duši. Můžete třeba vyměnit večerní sledování televize za hodinu procházky venku na čerstvém vzduchu. Podpoříte trávení večeře, zklidníte se a srovnáte si myšlenky. Pomůže i práce na zahradě, kdy zapojíte svaly a má pozitivní vliv na psychiku.