Jak se běhá v zimě?

Velká spousta lidí se mylně domnívá, že běhání v zimním období není možné a že do počasí, které se pohybuje okolo -10 stupňů Celsia, by vyběhl jenom blázen. Opak je ovšem pravdou. Běhání v zimě představuje velmi efektivní sportovní aktivitu, která se jistě projeví v nadcházející sezóně, kdy budete mít svou fyzičku na samotném vrcholu. Pokud ovšem nepatříte mezi ty, kteří běhu zasvětili svůj život a běhají pravidelně, je třeba dbát na velmi přísné zásady, které se k běhání v zimních podmínkách vztahují. Pokud vás tedy neodradí delší příprava na běžecký výkon, neodradí vás už nic.

Chci začít běhat až v zimě

Pokud se rozhodnete z nějakého pádného důvodu či z důvodu toho, že jste si dali novoroční předsevzetí, začít s běháním právě v zimním období, musíte si dávat velký pozor na začátečnické chyby, které by měli vliv na váš zdravotní stav. Pokud tedy patříte k lidem, kteří nemají příliš fyzické aktivity a běhali naposledy před rokem, není dobré přepálit začátek a už vůbec ne v zimě. Co to znamená? Znamená to, že pokud začnete s běháním právě v zimním období, kdy se teploty pohybují okolo minusu, musíte začít nejprve s delšími vycházkami a také s otužováním se na mrazech. To znamená, že místo vyběhnutí do chladného rána si raději udělejte delší procházku s rychlejší chůzí anebo si projděte svoji běžeckou trasu. Ovšem v žádném případě neběhejte. Vaše šlachy jsou v zimě mnohem náchylnější k úrazu, to znamená, že by vás mohla potkat nemilá zdravotní potíž. Pokud jste tedy doposud pouze seděli u televizní obrazovky či u monitoru počítače a jakékoliv fyzické zátěži jste se obloukem snažili vyhnout, je dobré začínat postupně.

Co na sebe?

V létě je to jednoduché, vezmete si šortky a tričko, MP3 přehrávač a můžete vyrazit. V zimním období je to bohužel o něco složitější, co se přípravy na samotný běh týče. Mnoho začátečníků tato informace jistě odradí, ovšem pokud překonáte přípravy spojené s běháním v chladných zimních podmínkách, překonáte i samotný běh a jistě vyrazíte znovu. V zimním období je samozřejmě na prvním místě teplé oblečení, které je nezbytností. Na sebe si vezměte hned několik vrstev tenkého oblečení, které by mělo být především funkční a mělo by odvádět pot od vašeho těla. Tuto technologii má v současné době každý sportovní kousek oblečení. Dále je důležitá teplá mikina či větrová bunda, která vás bude též chránit před mrazy. Kvalitní obuv je v tomto případě samozřejmostí. Zapomínat byste ovšem neměli ani na čepici a rukavice. Jelikož je v zimě větší tma i během některých sychravých dnů, jistě doma nenechávejte ani reflexní pásky, které vás ochrání na silnicích. MP3 přehrávač si především v zimě, rozhodně nenechávejte doma. Po prvním zaběhnutém tréninku v zimě, jistě sami ucítíte velmi příjemný pocit, který bude mít blahodárný vliv na vaši fyzickou zdatnost.