Praktické rady pro zdravější životní styl v kostce

Všichni asi tak nějak tušíme, že bychom měli žít zdravěji. Každý návod ale nabízí jiné typy, které byste měli vyzkoušet. Nenechte se svazovat a přistupujte k tomu s chladnou hlavou a intuicí. Naslouchejte svému tělu a půjde to samo. Jak začít? Nevynechávejte snídani. Káva a cigareta se totiž nepočítá.

Jak je to s tekutinami

Pijte více čisté vody bez bublinek, tedy neperlivé. Měla by tvořit většinu pitného režimu. Přestaňte pít slazené a sycené nápoje. Vyhněte se i těm z umělým sladidlem. Doplnit můžete zelený a ovocný čaj bez cukru. Nezapomeňte, že do krabicových ovocných džusů se přidává cukr a jsou vyrobeny z koncentrátu. Raději si odšťavněte čerstvé ovoce a vypijte nápoj i s dužinou. Vsaďte na fresh juice nebo smoothie. Myslete na to, že i když jde o tekutinu, ve skutečnosti je to potravina a ovoce je plné cukrů. Používejte proto raději zeleninové a kombinované šťávy z ovoce i zeleniny. Zapojte antioxidanty jako listová zelenina, granátové jablko, avokádo či brokolice.

Jak se stravovat

Nejezte ve spěchu, při chůzi, u televize, u PC, ani v rychlosti ve stoje. Udělejte si na jídlo čas. Jezte alespoň jeden salát denně. Vařená a restovaná zelenina třeba na kokosovém oleji, jako třeba rajče či mrkev, tepelnou úpravou mění výživovou hodnotu a je zase jinak prospěšná. Smažení vyměňte za pečení, nebo si upravujte jídlo na páře. Soustřeďte se na potraviny s vyšším podílem vlákniny. Omezte sůl na minimum a vychutnejte si chuť ingrediencí. Připravujte jídlo s čerstvými bylinkami a nepřejídejte se. Jezte přírodní oříšky a semínka maximálně v jedné malé hrsti.

Zařaďte do svého jídelníčku mnohem více proteinů. Nemusí to být jen maso a vejce, ale i luštěniny, nebo syrovátkové proteiny. Vynechte sladkosti i pochutiny. Zkuste raději čtvereček tmavé čokolády s podílem kakaa přes 70 % a sladké jezte jen ráno či dopoledne. Med, agáve či javorovým sirup jsou lepší než cukr, ale sladkost je to stále. Alespoň jeden den v týdnu vynechejte konzumaci cukru a pak to zkuste třeba dva dny. Jedno jídlo v týdnu vynechte. Vyberte si ale i jeden den, kdy si dáte zakázané jídlo, jako čokoládu či smažený pokrm. Rychlovky z bufetu a fastfoodu vyměňte za krabičky.

Těstoviny vyměňte za celozrnné a omezte je. Zkuste pohanku, kroupy, jáhly či quinou. Pečivo z bílé mouky vynechte. Celozrnné pečivo má více živin, ale stále stejně kalorií. Zaměňte bílou loupanou rýži za hnědou natural s vyšším podílem vlákniny. Vyměňte ovocné jogurty za bílé bez cukru. Sladkosti vyměňte za ovoce. Poslouchejte své tělo. To, že kolegovi vyhovuje paleo strava, neznamená, že je vhodná i pro vás. Rostlinný olej může být kokosový, olivový, avokádový i sezamový.

Buďte v pohodě

Pozitivní myšlení je tak trochu zneužívaná termín. Být v pohodě možná zní mnohem lépe. Prostě neřešte to, co nelze změnit. Z pohybových aktivit, cvičení či běhání si udělejte milovanou aktivitu, na kterou se těšíte. Cvičte minimálně 3x až 4x týdně a víkendy mějte aktivní. Zkuste více utrácet na zážitky než za oblečení. Adrenalin vám zvedne náladu, svaly budou lépe spalovat, metabolismus lépe fungovat a budete dobře vypadat. Do práce choďte raději pěšky, nebo jezděte na kole.

Sledujte denně televizi o 30 minut méně, nebo přestaňte úplně. Stejně tak omezte nebo vynechte sociální sítě. Místo sezení počítače zapojte pohyb na čerstvém vzduchu. Nejezte alespoň 2 hodiny předtím, než půjdete do postele. Před spaním si vyvětrejte, pořádně zatemněte a kvalitní spánek s dostatkem energie zažene potřebu jídla.